מהי "חשבונית עצמית" ולמי היא טובה?
חשבונית עצמית היא חשבונית שאדם מוציא לעצמו, וזאת לאחר שקיבל אישור שלא לשלם מע"מ בזמן העסקה.

איך מצב כזה קורה , ולמה זה טוב לנו ?

במצב רגיל כאשר עוסק א משלם לעוסק ב בגין שירות או מוצר שקיבל, צד ב מוציא חשבונית לצד א בסך סכום העסקה בתוספת המע"מ המתחייב ממנה, כך למשל לעסקה בגובה 100,000 ₪ יתווסף מע"מ בשיעור 18% נכון לימינו , ולכן יווצר מצב שצד א ישלם 18,000 ₪ נוספים על סכום העסקה המקורית, כאשר בפועל הוא יוכל לדרוש את ההחזר רק בתקופת הדיווח הקרובה למע"מ.
יוצא שבעסקה המתבצעת ביום 1.1.14 צד א המשלם 18,000 ₪ יוכל לדרוש החזר רק ביום 15.3.14 , שזוהי תקופת הדיווח הקרובה שלו, והוא יקבל אותם בפועל רק לאחר כ-30 יום מיום דרישת ההחזר.

בשורה התחתונה אדם שילם ביום 1.1.14 וקיבל את הכסף ביום 15.4.14 – מדובר על 135 יום של בהם אותו אדם היה צריך לממן את הבנקים עד לקבלת החזר .
סעיף 20 לחוק מע"מ בא למנוע מצב זה, ולהקל על העוסקים, בעיקר במצב שבו התשלום הוא קבוע וידוע מראש כשכר דירה.

כיצד זה קורה בפועל?

שני הצדדים ממלאים טופס מקורי עם חתימות מקוריות בלבד (מצ"ב נספח 1) ומקבלים אישור מתחנת מע"מ של אחד משני הצדדים.
המשלם מוציא לעצמו חשבונית מצד אחד, וכך מחייב את עצמו בתשלום מע"מ ולאחר מכן דורש את החזר המע"מ – כך שבפועל הוא לא משלם ולא דורש החזר מהמדינה.
כל עצמאי יודע כי תזרים מזומנים חיובי קריטי להתנהלות שוטפת, ובפרט בעסק בתחילת הדרך , שכל שקל חשוב להקמת תשתית עסקית ראויה, ולכן אם קיימת אפשרות חוקית ופשוטה להפחית את תשלום גבוה וקבוע כשכר דירה – מה טוב !

מדובר על פעולה שניתן לבצע גם בתחילת השכירות , או לאחר תקופה ארוכה, אין חשיבות לזמן בו אנו פונים לקבלת ההקלה.
זה המקום לומר כי סעיף 20 נותן פתרון מעולה למצב שקיים חשש שהצד שמקבל את התשלום לא יעביר את המע"מ המתחייב ממנו למדינה, כי ידוע שההחזר שלי, תלוי בתשלום שלו, ולכן כאשר מלכתחילה לא מתבצע תשלום של מע"מ אין לנו את החשש הזה.
חשוב להדגיש: יש לצרף חוזה שכירות בין הצדדים לצורך מילוי ט.36 למע"מ וקבלת ההקלה.

מילה לסיום:

מרביתנו רואים ברשויות המס כגורם מאיים ומציק להצלחה ולהתנהלות העסקית שלנו, בדומה לשאר תחומי החיים ידע = כוח , ולכן כדאי להתעדכן בעצמכם או להשתמש באיש מקצוע שיעשה זאת בשבילכם .
כהרגלנו בקודש אנו נעשה את המקסימום כדי שתשלמו את המינימום.

כותב המאמר אלון טהורי הינו חשבונאי ויועץ מס מוסמך בעל רישיון ייצוג של המוסד לביטוח לאומי המנהל משרד יועץ מס המתמקד בייצוג של חברות ועסקים מול רשויות המס, לרבות ייעוץ עסקי ותכנוני מס הכנסה.
אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מקיף או ממצה והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.
 

מוכן להתקדם ולהשתדרג?

אני מזמין אותך לפנות אליי כבר היום, ואשמח להציע לך שירות מעולה שיקדם אותך משמעותית.
צריכים עזרה?