הקדמה:

לרוב אנשים עם מוגבלויות מעוניינים מאד לצאת לשוק העבודה אך מסיבות רבות הם מחליטים לוותר מסיבות אותן נפרט בהמשך .
בניסיון לעודד יציאת בעלי מוגבלות לשוק העבודה, נחקק "חוק לרון" אשר אמור לעודד יציאה לעבודה וגם את עיקריו נפרט בהמשך.
בעבר, אנשים עם מוגבלויות אשר קיבלו קצבת נכות כלשהיא היו מחויבים שלא לעבוד על מנת לקבל אותה , תנאי אשר גרם לאנשים אלו לחשוב פעמיים ואף לוותר על יציאה לעבודה.

סקירה מקצועית:

חוק לרון קבע קצבה חדשה שנקראת "קצבת עידוד" שגובהה נקבע על פי פרמטרים רבים כאשר באופן כללי הקצבה החדשה אושרה כתחליף לקצבת הנכות והיא ניתנת למי שיש לו אישור לקצבת נכות ובכל זאת יוצא לעבוד, כאשר ההתחייבות היא שבכל מקרה שכר העבודה + קצבת העידוד יהיו גבוהים מקצבת הנכות ולעיתים אף בצורה משמעותית.
כמו כן, בעבר כאשר בעל מוגבלות שהיה מקבל קצבת נכות יצא לעבוד ופוטר או עזב את עבודתו , היה צריך שוב לעבור את הסרבול ועוגמת הנפש שבהגשת תביעת נכות – עובדה אשר הייתה מייאשת את מבקשי העבודה.

לאחר תיקון חוק לרון נקבע שבמידה ואדם שהיה מקבל קצבת נכות קבועה יצא לעבוד ומאיזה סיבה הפסיק לעבוד, זכאותו לקצבת נכות נשמרת למשך שלוש שנים ורק אם עברו יותר משלוש שנים יצטרך להגיש את התביעה מחדש.
תיקון זה מסייע לבעלי המוגבלויות לקבל החלטה ולהצטרף למעגל העבודה.
לצערנו, לא רק בעלי המוגבלויות מתקשים לצאת לעבוד, אלא גם מעסיקים אינם ממהרים להעסיק עובדים עם מוגבלויות, בעיקר מפחד שעלויות ההתאמה והשכר יהיו יותר גבוהות מהעסקת עמיתו שאינו בעל מוגבלות.

נקודות חשובות להתייחסות :

  • בטרם יופק תלוש שכר לעובד אשר מקבל קצבת נכות כללית \ מעבודה, רצוי לקבל את המסמכים המעידים על כך, וזאת לאור העובדה שקיימות 2 דרגות של אי כושר . הראשונה אחוז נכות רפואית והשנייה דרגת אי כושר .
  • רצוי לבצע בדיקה מול המחשבון לחישוב סכום ההכנסה שאפשר להרוויח ועדיין לקבל קצבה באתר של ביטוח לאומי, כדי לוודא כמה קצבה צפוי העובד לקבל , כאשר שיתוף הפעולה של העובד הכרחית למילוי השאלון. (פירוט הכנסות וכ"ו).
  • פטור מדמי ביטוח לאומי – אדם שמקבל קצבת נכות מעבודה או מענק נכות מעבודה או קצבת נכות כללית, שאין לו הכנסה אחרת – בעד התקופה שבה הוא מקבל את הקצבה פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי , כמו כן גם מקבל קצבת נכות מעבודה לצמיתות בשיעור של 100%, וכן מקבל קצבת נכות כללית בשיעור של 75% לפחות, לצמיתות או באופן זמני לתקופה רצופה של שנה לפחות- בעד התקופה שבה הוא מקבל את הקצבה, גם אם יש לו הכנסה אחרת – כל אלו פטורים מתשלום דמי ביטוח לאומי.

חשוב לציין שהפטור הוא מדמי ביטוח לאומי ולא מדמי ביטוח בריאות אשר חלים על כל תושב ישראל ללא קשר להכנסותיו, כאשר שיעור דמי הבריאות נכון לשנת 2014 הינו 103 ₪ לחודש.

  • החוק אוסר על אפליית עובדים בשל היותם אנשים עם מוגבלויות, כל עוד הם כשירים לבצע את העבודה.
  • החוק מחייב את המעסיק לקיים מבחני קבלה זהים, תנאי עבודה זהים, אפשרויות קידום זהות ותנאים סוציאליים זהים.
  • במידה ואדם נמצא מתאים לעבודה מכל הבחינות יש על המעסיק החובה להתאים את מקום העבודה לצרכיו של בעל המוגבלות כל עוד לא מדובר בנטל

בלתי סביר התאמות כגון התאמות פיזיות של מקום העבודה והציוד שבו (כגון: רמפה לכיסא גלגלים) כמו כן גם התאמה של דרישות התפקיד, שעות העבודה ,ההכשרה וההדרכה ואת נוהלי העבודה.

מענקים והטבות למעבידים אשר מעסיקים בעלי מוגבלות

על מנת להקל ולעודד את המעסיקים לקבל אדם בעל מוגבלות לעבודה, המעסיק רשאי להגיש בקשה "להשתתפות המדינה במימון התאמות" .

כדי לקבל את השתתפות המדינה יש עליו להגיש את הטפסים הרלוונטיים:

  • 3 הצעות מחיר או קבלות (אם ההגשה נעשית לאחר שכבר נעשתה ההתאמה).
  • הוכחה כי הדבר נעשה לטובת העובד.
  • הוכחת מוגבלות של העובד – וויתור על פרטיות רפואית של העובד.

את הבקשה יש להגיש ל"מטה לשילוב אנשים עם מוגבלות לשוק העבודה" במשרד הכלכלה.
הבקשה תיבדק ותתקבל תשובה תוך 30 יום מקבלת כל המסמכים.
במידה והבקשה אושרה התשלום יתקבל אחרי 60 יום.

חשוב לציין שבמידה והוגשה בקשה טרם ביצוע ההתאמה יש לספק הוכחה לביצוע ההתאמה או על שינוי ההתאמה תוך שנה מיום קבלת המענק.
ישנה אפשרות לקבל מימון מוגדל במידה וההתאמה נעשית עבור אדם עם 75% מוגבלות וגוררת את חובת ההוכחה בהתאם.

 

כותב המאמר אלון טהורי הינו חשבונאי ויועץ מס מוסמך בעל רישיון ייצוג של המוסד לביטוח לאומי המנהל משרד יועץ מס המתמקד בייצוג של חברות ועסקים מול רשויות המס, לרבות ייעוץ עסקי ותכנוני מס הכנסה. 
אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מקיף או ממצה והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

מוכן להתקדם ולהשתדרג?

אני מזמין אותך לפנות אליי כבר היום, ואשמח להציע לך שירות מעולה שיקדם אותך משמעותית.
צריכים עזרה?